Bind en julkrans

Du behöver:

Kransstomme
Mossa
Ev annat ris från skogen tex. lingonris, lummer, gran
Bindtråd tex,björntråd eller tunn ståltråd
Band
Dekorationer
Ståltråd
Sax
Avbitartång

Om du inte har saker hemma uppmuntrar jag dig till att söka på secondhand först. Kransstomme och dekorationer och ev band bör du kunna finna där.


Börja med att ta din kransstomme och gör en ståltråds ögla på baksidan där du ska kunna hänga upp din krans när den är klar. Ta sedan bindtråden och knyt fast den i ståltråds öglan och runt kransstommen. Nu är du klar för att börja binda.


Lägg ett lager mossa eller annat bindmaterial så att det täcker stommen förutom baksidan. Ta sedan tråden och snurra fast mossan. Jag föredrar att ta tråden från insidan och ut men de är en smaksak. Ta ordentligt med mossa om den är blött eftersom den torkar ihop lite grann. Linda två varv på varje nytt lager. Fotsätt tills hela stommen är full.

Om man vill kan man frisera sin krans.

Detta är baksidan. Om man ska hänga kransen på en glasdörr bör man binda den här
sidan också.

 Min krans dekorerade jag med rött snöre som jag lindade runt kransen. Satt sen fast skylten som kommer från seconhand. Det blir mitt bidrag till klockarbarnets återbruk utmaning. Kolla in vad de andra har gjort.


Ha det gott!/Åsa.Lis

Kommentarer

  1. Fint!
    Om man inte hittar kransstomme på second hand så är det också ganska lätt att göra själv. Lite tjockare ståltråd lindad med mattrasor funkar fint, t ex!

    SvaraRadera
  2. Läcker! Tänker alltid att jag borde prova att göra en naturkrans, men har inte kommit mig för ännu.. Inspirerande!

    SvaraRadera
  3. Humm kransstomme av mattrasir vilken bra idé! Ha bra att jag inspirerar bind med mossa om du vill att det ska gå undan;-)

    SvaraRadera
  4. Men gud vad fint!! Nu måste jag kolla efter kransstomme på loppisen!!!!

    SvaraRadera
  5. Finfin krans!
    Så jag blev sugen att pynta någon dörr här med en krans.
    Men ytterdörren funkar inte nåt vidare hos mig, med krans.
    Men kanske dörren till skjulet, den ser jag från köket, så det vore ju trevligt om den var fin att titta på!
    Själv har jag kvar kransar från förra året, klädde halmstommen med grönt tyg som jag rivit i breda remsor, snabbt och enkelt! Och hållbart! Plockade fram dem häromdagen igen! :)

    SvaraRadera
  6. Jag gjorde också en stomme grön som var rosa innan. Det är bra färg om mossan skulle lysa igenom.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar