Tänkvärt

Våran helg har tyngts av sorg eftersom Magnus mamma gick bort i Onsdags. Tänkte delge er andra i helgbilden vad han skrev av hjärtat och la ut på facebook. Kanske kan de påverka någon, de hoppas jag:-)




Ta hand om era nära och kära!

Jag och min mamma hade ingen vidare relation. Det var mycket bråk och stök. Jag försökte med hårda ord, skrik och förmaningar, få henne att göra som jag vill, utan någon hänsyn till vad hon vill. Vad jag ångrar det! Jag glömde bort att jag är, var, hennes son och att min främsta uppgift var att bara älska… villkorslöst. Vad jag ångrar det!

Livet är som en kameravinkel. Om man bara byter vinkel lite blir allt annorlunda. Om man tittar på livet ur någon annans synvinkel får man chansen att se in i deras hjärtan. Allt får en annan mening. När jag försöker titta på min och mammas relation ur hennes kameravinkel ser jag hur okänslig jag har varit. Jag kan tydligt se en son som inte längre bryr sig, som inte längre känner. Jag är inte så säker på att mamma på slutet visste hur mycket jag älskar henne. Vad jag ångrar det!...

Om det ändå gick att backa tillbaka, att få titta henne i ögonen och få en medveten blick tillbaka, krama om henne och säga ”Jag älskar dig!” Men livet går inte i repris.

Därför vill jag uppmana alla därute att se till att tala om för de ni håller kär, en förälder, en partner, ett barn eller kanske en vän, vad de betyder för er. Finns det gammalt groll, gräv ner det. Är ni osams, bli sams. Be om ursäkt, även om det är deras ”fel”. It takes two to tango. Man kan välja att inte bråka.

Se till att bli sams. Vem bryr sig om vem som hade rätt? Det är ointressant. Se till att tala om för de ni bryr er om hur mycket de betyder för er. Gör det nu! Rätt som det är kan det vara försent!
 
 
Kramar till den som vill ha. /Åsa.Li
 

Kommentarer

  1. Vad fint din man har skrivit!
    Det var verkligen berörande Sanna ord. Dessa tankar skall jag bära med mig och använda på de personer som står mig närmast. Våra män bär samma namn "Magnus". Lite kul!

    SvaraRadera
  2. Förstår att det är tufft för er.
    Så tänkvärt din Magnus skriver!
    Livet går inte i repris, hur gärna man än vill
    göra om och göra rätt....

    SvaraRadera
  3. Ett starkt inlägg. Det är lätt att vara efterklok - och ibland kanske man inte kan se på saker och ting annorlunda förrän det är försent. Livet är inte alltid lätt!
    Beklagar förlusten - även förlusten av chansen att göra ogjort.
    Vacker bild till helgutmaningen - även den skänker eftertanke!

    SvaraRadera
  4. Så sant, så. Lätt att vara efterklok. Betydligt svårare att ha distans när man är mitt i sina känslor. Uppmaningen är värd att ta god hand om. Gör det själv och tyngs inte ner av skuldkänslor. det hjälper ingen. Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Beklagar sorgen.
    Fin text och sorglig. Tack för att du delar med dig.
    /kiki

    SvaraRadera
  6. Ja det var tänkvärda ord och en fin bild
    Ha en bra vecka;-)

    SvaraRadera
  7. Men du . få mig att gråta så här på en måndagsförmiddag.
    tack;)
    Vackra tänkvärda ord och framförallt viktiga ord. Jag tror din man inte är ensam med att handla på det sättet, jag har själv varit sådan mot mina föräldrar, försökt få dem att vara något jag ville att de skulle vara, istället för att bara älska dem som de är med alla sina fel och brister. Jag hade dock tur att lära mig läxan i tid, jag har kvar båda mina föräldrar och trots att de driver mig till vansinne ibland så försöker jag inte ändra på dem, jag accepterar att de är de och jag är jag. och jag kan älska dem precis som de är.

    Men tack för påminnelsen och stor kram till er
    Annie

    SvaraRadera
  8. Tänkvärt, klokt, vackert... såå fint skrivet!
    Beklagar sorgen... förstås ingen rolig helg men tack för att du lade ut Magnus text här. Den berör mycket...
    Kram

    SvaraRadera
  9. Förlåt... glömde skriva... att bilden är helt underbar!

    SvaraRadera
  10. Ja, det är sant. Man ska ta tillvara på dem man har runt sig.
    Beklagar sorgen!

    SvaraRadera
  11. Så fin bild och texten är verkligen berörande.
    Ord så sanna! och så starkt av honom att publicera dem!
    Beklagar sorgen!

    SvaraRadera
  12. Ja så är det, det vet jag av egen erfarenhet tyvärr... blev alldeles tårögd här. Otroligt fint!

    SvaraRadera
  13. Tack snälla ni för alla fina kommentarer!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar