Återbruk och miljön

Upptäckte just en spännande fråga på bloggen. Jag skulle vilja ha era tankar och funderingar för jag tycker att de är en viktig fråga.

På vilket sätt påverkar Återbruk miljön? Både kortsiktigt och långsiktigt.

Jag har alltid sett Återbruk som ett mycket skonsamt sätt ta ta till vara på saker. De är en liten påverkan på miljön eftersom man använder de som redan finns. Jag tror att ju mer du kan använda av de du redan har, desto mindre behöver du konsumera. Minskad konsumtion är ju i sig ett sätt att spara på miljön.

De första negativa som kom upp i min tanke var man bör se upp med att blanda allt för många material. Om du har många material i din sak kan den vara svår att sortera den dagen den har gjort sitt. Att saker tillslut kan sorteras tycker jag är en viktig aspekt.

Miljötänket i Återbrukandet är ju också något vi lär våra medmänniskor och våra barn. Lär dem att det är ok att använda de som redan finns hemma. Lär dem att de är ok att vara annorlunda och hitta en personlig stil. Lär dem att använda sin fantasi och kreativitet för att finna lösningar hemma utan att behöva öppna plånboken. Den formen av tänkande sparar på miljön i längden tror jag.

Tack Ida för din fråga, jag hoppas att jag inte är för sen med svaret.


Vad tycker ni andra?


Kommentarer