Sy en åkpåse av ett duntäcke

Att sy av ett duntäcke var ingen rolig lek. Bästa sättet är att sy två sick Saks sömmar så nära som möjligt så det går att klippa emellan. Six saka sedan ytterligare ca 5 gånger så att inte dunet slinker undan. Tänk på att ta det försiktigt och att sträcka täcket! (Om du inte gör det så får du dun i hela köket och ett knöligt täcke). Har provat och rekommenderar det inte! Till täckena delade jag två påslakan så det blir lättare att tvätta.


Det blev fyra täcken och en syddes till åkpåse. Det påslakanet delade jag på längden och sydde fast 12 snörbitar som man kan knytta ihop i sidorna. När jag sydde fast snörbitarna sprättade jag ett hål där jag ville ha den och sydde fast med sixsaka nära kanten från rättsidan.


Detta sy projekt är till jobbet. Vi behöver extra täcken till barnen som sover ute i vagnarna. Täckena kommer från en kollega på jobbet. De var gamla men till detta funkade de super.

Ha det gott!/Åsa.Li

Kommentarer