Textil återvinning

Jag har funderat ganska mycket på hur man kan leva mera hållbart.
Att återbruka är jag bra på, men man kan alltid bli bättre.
  • Jag handla på secondhand.
  • Jag säljer textilier begagnat.
  • Jag ger ofta vidare textilier till secondhand, med bra välgörenhets tänk.
  • Jag klipper mattrasor/trasor av fläckiga och trasiga plagg.



Finns det något kvar att göra? Jo faktiskt!

Textil återvinna de som blir över när jag klipper mina mattrasorna eller tyg spillet vid symaskinen.
Sen finns det också plagg som tex ett par täckbyxor som "verkligen hade gjort sitt". Dom kan jag inte skicka vidare till secondhand, inte sälja och inte klippa mattrasor eller trasor av.
Dessa kan textil återvinnas!

Hur textil återvinner man? Man samlar sina tyg rester i en påse och lämnar in dem i en butik som textil återvinner. Här kan du läsa om vilka butiker som är med och textil återvinner.
Så här går det till hos Hemtex. Som tack för hjälpen får man dessutom ofta en rabat check.
Alltså en vin vinn situation. Så från och med nu kommer jag inte att kasta textilier i brännbart.


Ha det gott!/Åsa.Li

Kommentarer