Recykel av kläder sommarkurs

Jag har varit till Eskilstuna igen för att gå en sommarkurs där. De är helt fantastiska på återbruk där! Förra gången jag var där (4 års sen) återbrukade vi i olika material.
Den här gången var det återbruk av kläder som gällde.
Eskilstunas folkhögskola har en Recykel linje på 1 år som sedan ett år tillbaka har flyttat in i den nya återbruksgallerian ReTuna. Så här funkar konceptet.



I samband med deras återvinningscentral kan man välja att lämna in saker som är helt och rent till återbruksgallerian istället för att återvinna det. Sakerna som kommer till gallerian sorteras efter de önskemål som affärerna har dvs. allt från kläder till kök och data prylar. De saker som man inte anser att man kan sälja de hamnar i en sista sortering till recykel utbildningen. Kläderna kan både vara trasiga och fläckiga. Dessa kläder är sådana som vi denna sommarkurs vecka har förvandlat till nya skapelser. Jag har efter denna vecka fått massor av inspiration. Jag är sprängfylld av idéer och de kliar i fingrarna att sätta saxen i nästa hopplösa plagg i garderoben.

Våran fantastiska kursledare Emma gav oss både härlig inspiration från sina egna plagg och var ett otroligt bollplank för tänkbara lösningar. Super med massa uppbackning utan pekpinnar.
Saker blir så mycket roligare då:-)


Mina kurs kompisar var dessutom en skön blandning av både ålder och stil. Man kände sig för en vecka helt normal med sina "återbruksögon". Här nedanför har jag satt i hop lite inspirationsbilder av var mina vänner har sytt. Dessa kläder är alltså sydda av hopplösa trasor som folk har kastat!



Wow!! Vilket bra jobb vi har gjort! Mina kläder och mer från kursen kommer framöver...

Ha det gott!/Åsa.Li

Kommentarer

  1. Imponerande!!
    /Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Åh jag är iiinte allls avis!! En sådan kurs skulle jag också älskat att gå på! =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar