År 2017 köper jag inte detta...

Jag tänkte visa er min att "inte köpa lista" inför det nya året. Har konstaterat att jag behöver mindre produkter och att mycket kan jag göra själv enkelt. Att göra egna produkter/saker gör mig glad och de är faktiskt de viktigaste för mig. Som en enorm bonus sparar jag även in på jordens resurser och min egen plånbok. Beskrivningar och tankar om de olika grejerna kommer en annan gång.




I badrummet...
  • Deodorant -gör egen
  • Munvatten- gör eget
  • Sminkborttagning- vatten eller kokosfett
  • Läppsyl - gör egen läppbalsam
  • Raklödder- köper raktvål
  • Tandkräm- gör egen
  • Plast tandborstar- köper komposterbara i trä
  • Puder- gör eget
  • Rouge- gör eget
  • Ögonskugga- gör egen
  • Toarengöring- gör egen
  • Glasrengöring-gör egen
  • Allrengöring-gör egen
  • Bindor/trosskydd- har menskopp
  • Bomullspads- har sytt egna
  • Asolsprit-vatten och tvål funkar bra
  • Flytande tvål/fasttvål- gör egen flytande tvål
  • Hårgele- gör egen
  • Hårspray- gör egen
  • Torrschampo- gör eget
  • Schampo och Balsam- gör eget
  • Lotion- gör eget

I köket...

  • Diskmedel-gör eget
  • Plastmatbackar- har ett lager med glasmatbackar och burkar
  • Plast diskborste- trä diskborste och diskvaga av rot
  • Vanlig disktrasa- virkar själv Linn disktrasa
  • Kryddburkar i plast- refill påse i papper eller glasburk
  • Frysta grönsaker- färska grönsaker
  • Kökshanddukar- har massor
  • Halstabletter i plastpåse- pappers förpackning
  • Ägg- har egna
  • Sylt- har egen och gör om de tar slut
  • Plastfolie- bivaxdukar
  • Hushållspapper-klippta frottelappar
  • Marmelad- gör egen
I tvättstugan...
  • Sköljmedel- ättika ibland
  • Tvättmedel- tvättnötter
  • Blekmedel- använder inte
  • Fläckborttagningsspray- galltvål
  • Plastgalgar- har trägalgar så de räcker.
Övrigt...
  • Plastpåsar- tygväska
  • Anteckningsblock- har massor
  • Trosor till mig och Felicia- syr själv
  • Örngott- syr själv
  • Flecce kläder och filtar- är inte hälsosamt val
  • Näsdukar- lakan bitar
  • Flask vatten- fyller på eget vatten.
  • Dricka i plastflaska- glasflaska är bättre.
  • Presenter- helst göra själv eller från secondhand/hemma.

Ha det gott!/Åsa.Li






Kommentarer