Tvätta håret med rågmjöl

Jag har sedan 10 månader slutat med vanligt schampo och balsam. Varför jag valde att hitta andra kemikaliefria alltenativ var för att jag läste boken Badskumt av Katarina Johansson.  Den fick upp mina ögon för vad vi egentligen sätter på våra kroppar. Hur våra kroppar och hur våran miljö tar skada av alla gifter. Jag kom också i kontakt med sidan nopoo.se. På den sidan finns det beskrivet olika tvättmetoder för håret. Den som jag använder mig mest är rågmjölstvätt och WO tvätt (dvs bara vatten). När man börjar att tvätta håret så här behöver man göra en sista schamponering för att få bort gifterna som finns i vanligt schampo.

Gör så här:

1. Blanda 2 dl ljumet vatten med 4 msk rågmjöl i en burk.
2. Silla blandningen så att endast råg vattnet hamnar i en liten kanna.
3. Hoppa in i duschen och häll blandningen i torrt hår.
4. Massera in noga i hela håret.
5. Skölj
6. Klart!



Denna tvätt metod tycker jag funkar jätte bra på mitt hår. Jag har även testat att tvätta med ägg, honung och bikarbonat. Man får prova sig fram vad som passar bäst på en själv.



Ha det gott!/Åsa.Li

Kommentarer